Köpvillkor


1. Allmänt

Vår webbplats erbjuder försäljning av barn- och babyprodukter till privatpersoner i Sverige. För att genomföra ett köp hos oss måste du vara minst 18 år och inneha en giltig svensk legitimation för paketleveranser. Är du under 18 år, krävs samtycke från en vårdnadshavare för att kunna handla. Produkterna vi säljer är avsedda för användning i Sverige och levereras med en svensk manual eller bruksanvisning när så behövs. Denna manual eller bruksanvisning tillhandahålls antingen i fysisk form eller digitalt i samband med ditt köp.

2. Beställning

Beställning av produkter görs på våran webbplats www.Bunnybee.se. Har du frågor om hur du beställer kan du kontakta vår kundtjänst via kundserviceportalen. Genom att genomföra en beställning accepterar du våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Ett köpeavtal ingås när du mottar en leveransbekräftelse från oss. Orderbekräftelsen du får är en bokningsbekräftelse av varorna och köpet bekräftas när leveransbekräftelsen har skickats till dig. Vid eventuella fel, såsom prisangivelser, lagerskillnader, leveranstider eller produktinformation, förbehåller vi oss rätten att rätta till dessa i efterhand. Om du inte är nöjd med våra korrigeringar kan du självklart avboka din order utan kostnad.

3. Beställning till företag/förskola/skola

Vi säljer endast till privatpersoner. Om du vill göra en beställning till ett företag, förskola eller skola kan du genomföra köpet som privatperson på vår webbplats och sedan fakturera organisationen. Kontrollera gärna med ditt företag, din förskola eller skola om detta är möjligt innan du genomför beställningen hos oss.

4. Betalning

Du kan betala ditt köp hos Bunnybee med följande betalningsmetoder:

Swish

Om du är ansluten till Swish kan du betala direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet.

Kortbetalning

Bunnybee erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Stripe. Vid kortbetalning skickas du till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. Bunnybee hanterar aldrig dina kortuppgifter. Du kan endast använda kort utställda inom Europa. Pengarna dras från ditt kort direkt vid köpet. Vid återbetalning kan det ta 2–5 bankdagar innan beloppet syns på ditt konto efter att ärendet är avslutat hos Bunnybee, beroende på bankens handläggningstid.

Klarna

Med Klarna kan du välja att betala direkt, senare eller dela upp betalningen. Vid val av Klarna som betalningsmetod skickas du vidare till Klarnas säkra betalningssida där du kan välja det betalningsalternativ som passar dig bäst. En kreditkontroll kan komma att utföras av Klarna. Vid utebliven betalning kan påminnelseavgifter och dröjsmålsränta tillkomma enligt Klarnas villkor.

5. Frakt och leverans

Hos Bunnybee erbjuder vi fri frakt på beställningar över 1000 kr, förutsatt att varorna skickas som postpaket till närmaste valda ombud. Fri frakt gäller inte för hemleverans.

När din beställning har lämnat vårt lager, övergår leveransansvaret till fraktbolaget som ska leverera din order inom den angivna tiden. Bunnybee kan inte garantera leverans för varor som inte fanns i lager vid beställningstillfället eller för varor som redan lämnat vårt lager. Detta innebär att den totala leveranstiden kan bli längre än normalt om transportören orsakar en försening.

När vi har skickat din order, får du en leveransbekräftelse med ett kollinummer eller en spårningslänk skickad till din e-postadress. Använd kollinumret eller spårningslänken för att följa din leverans.

5.1 Leveranstid

Våra leveranstider är 1-3 arbetsdagar från vårt lager i Åstorp. För leveranser till norra Sverige kan det ta en dag extra.

5.2 Leveranssätt

Leverans av beställda varor sker genom DHL, via de olika alternativen nedan.

DHL Ombud

Leverans till närmaste ombud – 49 kr

DHL Expresshantering Ombud

Express leverans till närmaste ombud - 99kr

DHL Hemleverans

Leverans direkt till din bostad – 129 kr

Bunnybee erbjuder fri frakt när du beställer varor för 1000 kr eller mer.

5.3 Transportansvar

Om varan skadas eller försvinner under transporten från oss till dig, är det vi som bär ansvaret.

Vid eventuell retur till oss är det du som kund som ansvarar för att returen sker korrekt enligt våra returvillkor. Du är också ansvarig för den köpta produkten, inklusive eventuella skador, fram till dess att du har överlämnat den till transportören för retur till oss.

5.4 Transportskador

Om produkten är skadad när du tar emot den, bör detta omgående anmälas till Bunnybees kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan inom 1-3 dagar. Vi uppskattar därför om du kan anmäla skadan inom denna tidsram. Detta gäller både synliga och dolda transportskador, och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar produkten så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig, anmäl detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Kom ihåg att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En felaktigt expedierad produkt bör anmälas snarast möjligt till Bunnybee.

Om en vara mot förmodan skulle vara felaktigt expedierad, skadad eller defekt åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

5.5 Ej utlöst order

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för hanteringen som uppstår om du inte hämtar ut levererade produkter i tid (returfrakt, expeditionskostnad etc.). En avgift på 249 kr tas ut om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först kontakta kundservice som hjälper dig med returen av paketet.

5.6 Leveransförsening

Vid eventuell försening mot utlovad leveranstid har du rätt att häva ditt köp utan extra kostnad.

6. Ångerrätt och öppet köp

När du handlar hos Bunnybee har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsument skyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller någon i ditt ställe tar emot produkten.

Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål, eller för produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.

Om du vill utöva din ångerrätt ska du följa instruktionerna som anges på vår hemsida. Du kan också använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.

Vid utövande av ångerrätten betalar du själv returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar från det datum då meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Bunnybee. Varan ska skickas väl emballerad och i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har Bunnybee rätt att göra ett värdeminsknings avdrag.

Hygienprodukter

Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl, såsom bröstpumpar, maskiner för modersmjölkersättning, kosmetiska produkter, underkläder, etc. Detta gäller även produkter med begränsad hållbarhet eller produkter som klassas som färskvaror. Undantag ges vid retur av amnings-BH om den provats med amningsinlägg.

Produkter i försämrat skick

Om produkten har använts mer än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice för bedömning av om en retur kan göras.

Hos oss har du dessutom alltid 365 dagars öppet köp, förutsatt att du inte bryter produktens förpackning. Besök vår hemsida för mer information.

6.1 365 dagars öppet köp vid obruten förpackning

När du handlar hos Bunnybee har du rätt att returnera en oöppnad produkt inom 365 dagar och få produktkostnaden återbetald.

Öppet köp ger dig rätt att skicka tillbaka en vara upp till 365 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning. Produkter utan förpackning kan också returneras inom 365 dagar så länge alla etiketter, klistermärken, etc. är intakta och fortfarande sitter fast på produkten. Varan måste returneras i samma skick som du fick den och får inte ha använts.

Du är själv skyldig att betala kostnaden för returfrakten om du vill utnyttja din rätt till öppet köp.

6.2 Så returnerar du en vara

Följande instruktioner gäller för att du ska kunna returnera din köpta produkt och utnyttja din ångerrätt eller rätt till öppet köp.

För att returnera en vara, följ dessa steg:

  1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
  2. Kontakta kundservice som skickar en retursedel till dig via mejl.
  3. Lämna in paketet till ett DHL-ombud. Spara kvittot som returbevis.

Du får pengarna tillbaka senast 3 dagar efter att vi har mottagit paketet.

Returavgift

När du utnyttjar din ångerrätt eller rätt till öppet köp, tas följande returavgifter ut:

  • Kläder och skor – 49 kr
  • Övrigt smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 99 kr
  • Skrymmande gods (paket med vikt över 20 kg) – 249 kr


Ej uthämtat paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig för kostnaderna som uppstår om du inte hämtar ut levererade produkter i tid (returfrakt, expeditionskostnad, etc.). Därför tas en avgift på 249 kr ut om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först kontakta kundservice som hjälper dig med returen av paketet.

6.3 Så byter du en vara

Om du önskar byta din vara till en annan storlek, färg eller modell, ska du returnera varan enligt våra returvillkor och sedan lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna tillbaka minus returfrakten. Se ovan för returvillkor och priser på returfrakt.

Om du har använt en rabattkod, mängdrabatt eller liknande vid köptillfället, måste du kontakta kundservice för att få ersättning så att du kan beställa på nytt.

7. Förlossningsgaranti

Bunnybee erbjuder förlossningsgaranti på alla produkter. Garantin gäller upp till 4 veckor efter förlossningsdatum och innebär att du har rätt att returnera produkterna om graviditeten eller förlossningen inte skulle gå bra. För att använda förlossningsgarantin ska produkterna vara oanvända och du ska kunna uppvisa ett läkarintyg.

8. Övriga villkor

Bunnybee har rätt att använda underleverantörer för att fullgöra våra förpliktelser enligt dessa köpvillkor.

Om en kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska den berörda bestämmelsen och alla övriga bestämmelser fortsätta att vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor.

9. Kontakt

Utdelningsadress:

Bunnybee AB
26590 Åstorp
Sverige

Kundservice

E-post: [email protected]